O grze

Gra powstała w Pracowni Nauki i Przygody na potrzeby warsztatów, szkoleń spotkań i programów rozwojowych dla osób wolontariackich, członkowskich i pracujących w organizacjach pozarządowych. Podstawę teoretyczną gry stanowi model noblistki Elinor Ostrom (ang. common-property resources) oraz model  Skala Współpracy”.

“Poławiacze Pereł” są pierwszą grą na świecie nawiązującą do Skali Współpracy.

Gracze wcielają się w role poławiaczy pereł i wodorostów w tropikalnej lagunie. Z wyłowionych przez siebie zasobów, tworzą biżuterię, którą próbują sprzedać na lokalnym, bardzo konkurencyjnym rynku. Zasoby laguny są dosyć ograniczone. Niewłaściwa strategia może prowadzić do przetrzebienia morskiego życia.

Poławiacze pereł w lagunie to metafora organizacji działającej w zmiennych warunkach, którą tworzą zróżnicowane osoby, działające czasem indywidualnie a niekiedy zespołowo. Czasami potrzebują określenia wspólnego celu, innym razem wolą testować konkurowanie ze sobą w celu osiągnięcia jak największych korzyści.

Wspólne “łowienie” i zarządzanie procesami w lagunie, przy wielości interakcji pomiędzy graczami stanowi dla grupy doskonały trening wyzwań związanych ze współpracą i komunikacją w organizacji.

Aga Leśny i Marcin Łączyński- duet, który zaprojektował grę "Poławiacze Pereł"

Dla kogo?

  • Gra została zaprojektowana z myślą o osobach grających w wieku 13+.
  • Liczba graczy: min. 6 max. 24.
  • Gra jest możliwa do zastosowania zarówno w grupach które świetnie się znają, jak i dla nieznajomych (wtedy warto poprzedzić rozgrywkę krótką rozgrzewką, poznaniem imion).

Ze względu na fakt, że w grze może pojawić się dużo emocji oraz konfrontacyjne zachowania graczy, warto, aby rozgrywkę prowadziła osoba z doświadczeniem trenerskim. Po grze powinno nastąpić, tak zwane, “odparowanie” emocji oraz omówienie strategii, decyzji i ich konsekwencji, aby pomóc graczom “wyjść ze świata gry” i nie przenieść emocji z rozgrywki do codziennego życia.    

Prowadzenie:

Gra jest zaprojektowana w sposób możliwy do poprowadzenia przez jedną osobę (trenera, lidera). W przypadku większej grupy, powyżej 18 osób, druga osoba w roli współprowadzącego lub w roli asystującej może być pomocna.

Zastosowanie:

Grę polecamy do rozgrywania z zespołami osób działających w organizacjach pozarządowych, w kontekście refleksji i treningu różnych typów współpracy, szczególnie z zastosowaniem modelu “Skala Współpracy”. Gra została zaprojektowana jako część warsztatów dotyczących pracy z tym właśnie modelem, jednak może być rozgrywana w różnych kontekstach np. w ramach pierwszych warsztatów dla nowych wolontariuszy gdzie chcemy zapoznać ich z wartościami i normami w naszej organizacji.

Jak zdobyć grę?

Planszową:

Online:

Wersja planszowa została rozdystrybuowana do organizacji i trenerek oraz trenerów w projekcie.  Wysłaliśmy ponad 120 egzemplarzy do organizacji w całej Polsce!

Część organizacji (tzw. ambasadorzy i centra współpracy) otrzymała więcej egzemplarzy aby móc je wypożyczać innym organizacjom i organizować dla nich rozgrywki. Lista organizacji ambasadorskich znajduje się tu >>>.

Wersja online gry jest dostępna dla wszystkich przedstawicieli organizacji pozarządowych do końca 2028 roku. Jeśli chcesz ją poprowadzić, wystarczy założyć konto w systemie: https://gra.skalawspolpracy.pl/

Zachęcamy do obejrzenia webinaru, który pokazuje jak prowadzić grę: >>>

Zdjęcia z rozgrywek

Karty kupców Errata

Doszły do nas informacje, że w części kart do gry, otrzymaliście, źle wydrukowały się karty kupców i nie ma “ceny” jaką dany kupiec jest gotowy zapłacić za bransoletkę. 
 
Oto graficzna “errata” z prośbą o naniesienie odpowiednich cen flamastrem permanentnym.